fbpx

Operators betrokken houden: de uitdagingen van Foresco Dongen

In gesprek met Rick van Poppel

Als Rick van Poppel over zijn werk praat, merk je meteen: hij staat letterlijk tussen de mensen. “Ik draai gewoon mee met de mannen”, zegt hij. Als teamleider bij Foresco in Dongen weet hij hoe belangrijk het is om iedereen gemotiveerd te houden. En hoe weet je of een lijn goed draait?

Met de komst van Motivate Hub werd zichtbaar wat er écht gebeurde op de lijn. Operators kregen directe feedback, leidinggevenden konden gericht bijsturen, en kleine successen werden weer gezien. In dit verhaal vertelt Rick hoe inzicht in data leidde tot meer betrokkenheid, en waarom het vooral draait om mensen. Niet om cijfers.

Van gevoel naar inzicht

“Vroeger baseerden we veel op gevoel,” vertelt Rick. “We dachten: die lijn loopt goed, die wat minder. Maar echt zeker wisten we het niet. Nu zien we het realtime. Uur tot uur.” Met de Motivate Hub op vier lijnen, verdeeld over meerdere meetpunten, is er continu zicht op wat er gebeurt. Dat inzicht heeft niet alleen invloed op cijfers, maar vooral op mensen.

“Mensen zien meteen: we draaien lekker, of het loopt even niet. Dat motiveert. Soms ook niet, als het rood is”, lacht Rick. “Maar dan is dat juist weer een signaal voor de leiding: misschien klopt de planning niet, of moeten we doelen aanpassen. Het gesprek daarover is veel makkelijker geworden.”

Wat mochten wij voor Foresco Dongen doen?

Resultaten

Oplossing

Werkwijze

“Operators weten precies wat relevant is en wat niet. En door ze vooraf te betrekken, voelen ze zich ook meteen serieus genomen.”

Stel vragen aan operators

De implementatie deed Rick samen met Frits van Motivate. “We zijn gewoon de lijn doorgelopen: waar kunnen de dashboards hangen, waar meten we, wat moeten wij regelen, wat regelt Motivate? Heel praktisch.”

Maar het meest belangrijke in deze fase was het direct betrekken van operators. Een voorbeeld daarvan is het maken van de stilstandenboom, waarin oorzaken van stilstand worden bijgehouden.. “Dat was heel waardevol. Operators weten precies wat relevant is en wat niet. En door ze vooraf te betrekken, voelen ze zich ook meteen serieus genomen.” De tip van Rick is dan ook om operators vragen te stellen tijdens het implementatieproces. 

De kick-off was een succes. “Iedereen was enthousiast. De uitdaging zit vooral in het vasthouden van die betrokkenheid. Mensen erbij krijgen is één ding, ze betrokken hóuden is wat anders. Zeker in ploegendiensten, waar niet iedereen tegelijk werkt. Dan moet je zorgen dat beide ploegen in hetzelfde ritme blijven en allebei met het nieuwe systeem blijven werken.”

Een fijnere werkplek

De verandering zit hem niet alleen in de data, maar ook in de dynamiek op de werkvloer. “Doordat je het realtime ziet, kun je ook kleine successen vieren,” legt Rick uit. “Draaien ze een goed uur of lossen ze een storing snel op? Dan benoem je dat meteen. Dat doet wat met mensen.”

Volgens Rick draait het niet alleen om beter presteren, maar om prettiger werken. “Het doel is niet dat we harder gaan, maar slimmer. En dat mensen zich gehoord voelen. Als ze iets melden, moet je ook laten zien dat er wat mee gebeurt. Anders verdwijnt de waarde.”

 “We willen de oplossing uitbreiden en verder inzetten. Niet alleen voor output, maar ook voor gedrag en werkwijze.”

De kracht van samenwerking

Rick kijkt positief terug op de samenwerking met Motivate. “De communicatie is goed, we krijgen snel reactie als er iets is. Het voelt niet alsof je met een leverancier werkt, maar met een partner die meedenkt.”

De volgende stap? “We willen de oplossing uitbreiden en verder inzetten. Niet alleen voor output, maar ook voor gedrag en werkwijze. We zijn nog lang niet klaar.”

En wat hij anderen zou aanraden? “Betrek je mensen van het begin af aan. Vraag wat ze nodig hebben. Dat is de basis. Uiteindelijk draait alles om betrokkenheid. En dat kun je niet automatiseren.”

3 tips van Rick voor een succesvolle implementatie

Rick weet uit ervaring dat de kracht van Motivate niet in de software zit, maar in de manier waarop je ermee aan de slag gaat. Zijn 3belangrijkste tips voor wie zelf met een verandertraject begint:

 

  1. Betrek medewerkers vanaf het begin
    “Vraag wat zij nodig hebben, bijvoorbeeld bij het bepalen van stilstandredenen of de plek van de schermen. Hun input is goud waard en het zorgt ervoor dat ze zich meteen betrokken voelen.”
  2. Geef consequent aandacht
    “Betrokkenheid begint hoog, maar zakt als je er niet bovenop zit. Blijf laten zien dat de input van medewerkers ertoe doet. Reageer op meldingen, geef terugkoppeling en laat zien wat er met hun ideeën gebeurt.”
  3. Vier kleine successen
    “Focus niet alleen op dagresultaten, maar ook op goede uren. Benoem wat wél goed gaat. Dat motiveert en houdt het plezier in het werk.”

Klaar voor een betere manier van werken?

Een digitale oplossing werkt dus goed voor EuroMouldings. Ben jij daar ook naar op zoek? Wij denken graag met je mee!