fbpx

Positieve ervaringen en eigenaarschap: de implementatiefase bij Pokon Evergreen

In gesprek met Max

“We hadden een goed geautomatiseerd proces, maar we misten inzicht. We zagen wel dát een lijn had stilgestaan, maar niet waarom”, zegt Max, Operationeel Manager bij Pokon Evergreen. Daarom startte Pokon, producent van potgrond, bodembedekkers en plantverzorgingsproducten, met de Motivate oplossing.

Inmiddels draaien de eerste lijnen live, zien operators direct hoe goed ze presteren en groeit de betrokkenheid op de werkvloer. We blikken terug op de implementatiefase met als grootste tip: “Creëer positieve associaties met het nieuwe systeem.”

Handmatige OEE-berekeningen

Pokon produceert met 13 lijnen op twee locaties in Veenendaal. “Alles is grotendeels geautomatiseerd,” vertelt Max. “Maar ondanks dat, hadden we weinig zicht op stilstand en efficiëntie. We deden geen structurele metingen en iedereen had zijn eigen beeld van hoe het ging.”

Om dat te veranderen, begon Max ooit handmatig met OEE-berekeningen. “Dat werkte even, maar het was te omslachtig. Uiteindelijk kwam er een afstudeerstudent die het verder onderzocht, en zo kwamen we uit bij Motivate. Een telefoontje met Frits, waarop een kennismaking volgde, en sindsdien zijn we stap voor stap verder gegaan.”

Wat mochten wij voor EuroMouldings doen?

Resultaten

Oplossing

Werkwijze

“Laat zien dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de input die operators geven.” 

De eerste stap: operators laten zien dat ze goed draaien

De implementatie begon met een pilot op twee lijnen. “Twee operators draaiden mee en de productieleider voerde handmatig de gegevens in”, legt Max uit. “Dat werkte goed, vooral omdat de operators voor het eerst direct feedback kregen over hun prestaties.”

“De jongens hadden vaak het gevoel dat ze een goede dag hadden gedraaid, maar dat niemand dat zag. Nu zien ze in het systeem een groen balkje als het goed gaat en ze weten dat het management dat ook ziet. Dat is motiverend.”

Ook het kunnen invullen van oorzaken van stilstand geeft een goed gevoel, vertelt Max: “Als er iets misgaat wat buiten hun macht ligt, kunnen ze dat rapporteren. Dat lucht op, want ze voelen zich gehoord.Het is bovendien belangrijk voor het management om daar ook terugkoppeling op te geven. Dat laat zien dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de input die operators geven.”

Rustig opbouwen en positieve associaties creëren

De implementatie bij Pokon verloopt bewust geleidelijk. “We hebben nu één hal met vier lijnen live, de rest volgt binnenkort”, zegt Max. “We wilden geen negatieve associatie met het systeem. Dus in het begin hebben we de targets bewust laag gezet. Elke week scherpen we ze een beetje aan, maar operators moeten eerst leren werken met het systeem en niet direct afgerekend worden.”

Frits van Motivate begeleidde de start op de vloer. “Hij nam de tijd om met de operators te praten. Dat werkte goed. De terugkoppeling die we daarna gaven op hun opmerkingen in het systeem, gaf echt een boost.”

 “We zien nu een stijging van 3 tot 5 procent in efficiëntie. Dat is een mooie winst.”

Eigenaarschap bij operators

De eerste resultaten zijn al merkbaar. “We zien nu een stijging van 3 tot 5 procent in efficiëntie. Dat is een mooie winst,” vertelt Max. “Maar wat ik nog mooier vind, is de verandering in houding. Mensen denken meer mee. Ze willen sneller oplossingen vinden, want het tellertje loopt door. Dat creëert eigenaarschap.”

Daarnaast ziet Max nieuwe mogelijkheden ontstaan. “De schermen bij de lijnen zijn straks niet alleen voor data. We kunnen er ook werkdocumenten of kwaliteitsinformatie op tonen. Dat scheelt veel tijd en maakt het werk overzichtelijker. Dit is echt pas het begin.”

Trots op de eerste stappen
De samenwerking met Motivate noemt Max positief: “We doen het samen, stap voor stap. Er is veel aandacht voor de mensen op de vloer, en dat maakt het verschil. We zijn nog niet klaar, maar ik ben trots op hoe ver we al zijn. De eerste stappen zijn gezet en die zijn goud waard.”

 

 

Op een rijtje: 3 tips van Max voor een succesvolle implementatie

  1. Begin klein
    “Je hoeft niet meteen alles perfect te hebben. Start met een paar lijnen en leer onderweg.”
  2. Creëer vertrouwen
    “Laat mensen weten dat ze fouten mogen maken. Elke input is waardevol, ook als het niet klopt.”
  3. Maak het positief
    “Zorg dat het systeem niet voelt als controle, maar als iets dat helpt om beter te worden.”

Klaar voor een betere manier van werken?

Een digitale oplossing werkt dus goed voor EuroMouldings. Ben jij daar ook naar op zoek? Wij denken graag met je mee!