In de vorige blog vertelden we dat 80% van de werknemers onvoldoende raakvlakken heeft met de doelstellingen van de onderneming. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor commitment door de doelen door te vertalen en op te volgen. Om hier meer duidelijkheid over te scheppen, leggen we aan de hand van een voorbeeld uit hoe je dit zou kunnen doen.
Wil je meer video’s zoals deze ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en ontvang onze 10 video’s gratis!
Doelstelling
Stel dat bedrijf X het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland wil worden. Hoe kunnen zij dit dan vanaf directieniveau doorvertalen naar de werkvloer? Wat bedrijf X wil, de visie, is klanten aan zich binden. Wat zij absoluut niet willen is klantretentie: klanten die bedrijf X verlaten. Het bovenliggende doel op directieniveau is dus ‘klantretentie reduceren’. Je kunt dit niet direct beïnvloeden, er gaat nog een heel proces aan vooraf. Daarom wordt het doel op leidinggevend niveau doorvertaald. Hier moeten de klanttevredenheid en klachten geanalyseerd worden. Operationeel, op de werkvloer dus, moet worden gekeken naar het serviceniveau. Hier moet gekeken worden naar de klantenteams en de first time rights.
Strategische doorvertaling
Het bovenliggende doel ‘klantretentie reduceren’ van bedrijf X is nu strategisch doorvertaald van boven naar beneden. Van beneden naar boven wordt verteld hoe dat gegaan is. Daarmee creëer je een bepaalde cirkel die blijvend is. Van bovenaf blijf je werken aan die ene visie. Op directieniveau wordt op een vaste frequentie, bijvoorbeeld maandelijks, gekeken naar de klantretentie. Op leidinggevend niveau wordt wekelijks gekeken naar de resultaten uit tevredenheids- en klachtenonderzoeken. Op operationeel niveau wordt dagelijks gekeken naar de orders, leveringen en first time rights percentages. Door dit periodiek te blijven doen krijg je een gezonde dialoog tussen de directie, leiding en medewerkers. Deze strategische doorvertaling gaat helpen om van bedrijf X het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland te maken.
Doorvertaling met realtime inzicht
Door de strategische doorvertaling periodiek vast te houden, raken medewerkers extra gemotiveerd. Op operationeel niveau, waar je dagelijks kunt overleggen en bijsturen, zijn de overleggen repeterend. Werknemers weten wat ze kunnen verwachten en kunnen vertellen hoe de dag ervoor is gelopen. Met een sterke visualisatie op de werkvloer kun je zelfs op de dag zelf al knelpunten opsporen en hierop bijsturen. Zonder dagelijks realtime inzicht sta je morgen te vertellen waarom iets vandaag niet is gelukt, terwijl je met realtime inzicht op het moment zelf kunt bijsturen, zodat je knelpunten kunt voorkomen. Je bent dan het proces altijd een stapje voor en kunt zo waken over betere resultaten.
Realtime inzicht op de werkvloer
Heb je moeite met het doorvertalen van je bedrijfsdoelen? Mis je een stukje realtime inzichten op de werkvloer of denk je dat de dagelijkse werkzaamheden productiever of beter kunnen? Neem dan contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden en kansen te bespreken.
Wil je meer video’s zoals deze ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en ontvang onze 10 video’s gratis!
Schrijf je nu in en ontvang
- 10 gratis video’s
- direct de eerste video
- praktische tips
- ondersteuning per mail